Under de senaste åren har allt fler efterfrågat skräddarsydda tv-tablåer, och IPTV i Sverige har fått en alltmer framträdande plats. Vi vill helt enkelt kunna ta del av utvalt innehåll när vi själva önskar. För några år sedan kom en intressant studie som slog fast att IPTV kommer att växa med en sammansatt årlig tillväxt på 7,1 % till 2027.
Studien såg främst Asien och Latinamerika som de snabbast växande marknaderna, mycket på grund av att tillgången till internet förväntas växa lavinartat i dessa delar av världen. Det är dock ingen vild gissning att den flexibla konsumtion som iptv innebär även i framtiden kommer att tilltala konsumenter i land som Sverige där tillgången till internet och smartphones redan är hög.
IPTV i Sverige, från digital hårdvara till smartphones och surfplattor
I dagsläget rör sig konsumtionen bort från IPTV-boxar och mer mot smartphones och surfplattor. Dagens konsumenter är mobilcentrerade och konsumerar allt mindre innehåll via datorer och tv-apparater.
I Sverige äger nästan 90 % av befolkningen en smartphone. Vi har en tilltro till att IPTV i Sverige kommer fortsätta utvecklas i takt med att hushållen fortsätter att investera i ny teknik. Om du är nyfiken på smarta investeringar kan du ta del av den kunskap som kapitalförvaltaren Fair Investment besitter.
IPTV med live-TV och tidsförskjuten TV
Många experter menar att IPTV i Sverige i framtiden alltmer kommer bygga på att leverera live-TV och tidsförskjuten TV, och inte VOD-funktioner. Akilleshälen för IPTV är att behålla den fördel som man har när det kommer till att distribuera TV i live-format. Det går endast att sia om branschen lyckas med detta, men vi på sajten IPTVKing har goda förhoppningar om detta.
IPTV i Sverige – sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det mesta talar för att IPTV i Sverige är en god investering för framtiden. En trend är att allt fler stora leverantörer av media planerar att erbjuda nya streamingstjänster. Dessa konkurrerar med giganterna som Netflix och Amazon. Samtidigt utvecklas de traditionella tv-leverantörerna med hjälp av nya appar och lösningar som gör tv-tittandet mer mobilt. Vi kommer naturligtvis fortsätta följa utvecklingen och hålla dig uppdaterad om vad som händer i branschen!